Koltrasten som trodde den var en ambulans

Posted by | december 07, 2012 | Kommunikation, Psykologi, Samhälle | No Comments

De är lika bra att bekänna direkt. Jag är – och har alltid varit – en oförbätterlig ljudnörd. Intresset går hela vägen tillbaks till en avlägsen analog forntid då jag roade mig med att bygga monsterförstärkare, sända radio och klippa ihop ljudkollage på fysiska (sic!) rullband. Samtidigt som jag kan bli smått lyrisk av den totala tystnaden en alldeles stilla frostig oktoberdag då den höga klara luften till och med får fåglarna att andäktigt tystna. Så det var ju inte precis en högoddsare att jag skulle falla för en bok med den oemotståndliga titeln Koltrasten som trodde den var en ambulans.

Det är onekligen en spännande resa som författaren, journalisten och fd. musikern Anders Mildner tar oss med på. En bok om ljud – och om oljud. En bok om makten över ljudet. Och inte minst en bok om vårt ambivalenta förhållande till tystnad.

Boken fyller en viktig kunskapslucka. Vi lever ju i en visuell kultur; en kultur där synintryck – bokstäver, bilder och symboler – spelar en mera central roll än ljud (mer om bildens retorik skriver Camilla här) .Vi delar oavbrutet med oss av foton, bilder och statusuppdateringar via allsköns sociala medier. Men tänk efter, när spelade du senast in ett ljud för att skicka det till dina vänner? Vår värld må vara full med ljud, men de fungerar oftast mest som bakgrundsljud.

Ändå påverkar ljuden oss hela tiden. För det mesta undermedvetet; ibland medvetet. Att ljud är viktigt, visas ju inte minst av att Handelns Utredningsinstitut precis utsett hörluren till årets julklapp. Och av den infekterade debatten om man ska tillåta muslimska böneutrop i Sverige. Något som också är en utmärkt illustration till den djupa symbolik ljud kan vara laddade med – och de starka känslor ljud kan väcka.

Ett huvudtema i Koltrasten som trodde den var en ambulans är just denna ständiga påverkan och hur man med ljud kan manipulera våra känslor och vårt beteende. Påverkan kan vara brutal som när Israel lät stridsplan flyga i överljudsfart över palestinska områden för att skapa skämmande ljudbangar. Eller mera subtil som när vitt brus och ”Mozart-effekten” påverkar vår koncentrations- och inlärningsförmåga. Själv fastande jag särskilt för kapitlen om öronmaskar, Muzak och radioreklamens pionjärer.

Öronmaskar är ett fenomen som drabbar 92% av oss varje vecka enligt brittisk forskning. Fenomenet kallas också på klibbig musik och handlar om låtar som ”fastnar” i huvudet (närmare bestämt i Rostromedial Prefontal Cortex). I mitt fall räcker det med att nynna en rad som ”Chestnuts roasting on an open fire”, ”Why do robins sing in december?” eller ”All that she want is another baby” för att det ska vara kört. (I fallet med Ace of Base lyckades dessvärre ICA reklamen återuppväcka en öronmask som jag hade hoppats var begraven för gott sedan länge. Tack för den ICA-Stig ;))

Anders Mildner beskriver den lika spännande som skrämmande forskningen på området, där man nu anser sig med 80% sannolikhet kunna förutsäga om ett musikstycke har förmågan att bli öronmask. Vilket förstås är särskilt intressant när man ska göra säljande reklamjinglar som hakar sig fast. Den första radioreklamjingel som blev en öronmask kom redan 1926 och sedan dess har tekniken ständigt förfinats, så att vi ”aldrig varit så nära drömmen om att fjärrstyra människors beteende med hjälp av ljudvågor som nu”.

Det gäller bakgrundsmusik, Muzak, i minst lika hög grad som reklamjinglar. Ett intressant skifte, som säger mycket om vår tidsanda, är att Muzak ursprungligen utvecklades för att höja produktiviteten genom att påverka arbetarna i fabrikerna. Medan fokus idag ligger på varuhusmusik för att få oss att konsumera mer. Genom bakgrundsmusiken kan vi följa förändringen från ett produktions- till ett konsumtionssamhälle.

Det illustrerar också det andra av bokens centrala teman: Makten över ljudet. Politiska, religiösa och ekonomiska makthavare har i alla tider använt ljud för att sätta agendan och demonstrera sin makt. Med kyrkklockorna, den tidens starkaste ljud, markerade den medeltida kyrkan sin centrala ställning i samhället. Idag, menar Mildner, är det snarare kommersiella krafter, inte minst musikindustrin, som bestämmer över vår ljudmiljö. Och som också – mot betalning – erbjuder oss en individuell, portabel ljudmiljö att fly till är de yttre (o)ljuden blir för påträngande. 1979, året då Sony Walkman föddes markerar onekligen en milstolpe i ljudhistorien.

Vilket för oss till bokens tredje tema: Tystnaden. Tystnaden som vi både dras till och skräms av. Tystnaden både blivit bristvara och handelsvara. Och som har en suggestiv kraft som kanske bäst illustreras av framlidne cirkusdirektörens François Bronetts klassiska introduktion: ”Vi får be publiken om största möjliga tystnad”

Ljudimperialism har alltid funnits men den teknologiska utvecklingen skapar nu på allvar en ljudmässig global miljöförstöring där både tystnaden och naturens egna ljud är utrotningshotade. Vilket inte minst märks när fåglar, som koltrasten i boken titel, väljer att börja härma ambulanser och mobiltelefoner. Tillgången till en ostörd miljö har samtidigt blivit en klassfråga där den som har pengar kan köpa sig tystnad, i form av ett ostört bostadsområde eller en retreat. Medan de som tvingas nöja sig med en sämre ljudmiljö redan i skolan drabbas av koncentrationssvårigheter och inlärningsproblem. En ojämlik ljudmiljö som riskerar att gå i arv genom att försvåra klassresor.

Koltrasten som trodde den var en ambulans är en tankeväckande bok som fungerar ur minst tre olika perspektiv. Som en fack- och inspirationskälla för oss ljudnördar. Som ett inlägg i en välbehövlig debatt om makten över vår ljudmiljö och vilka konsekvenser ”ljud-smogen” får för samhället. Och sist, men inte minst, för att göra oss alla mer medvetna om alla de ljud som finns runt oss och hur de påverkar oss. Det är ”bara” att stanna upp och lyssna aktivt.

Koltrasten kan man för övrigt höra på Youtube

Konstaterar Leif Jansson

Koltrasten som trodde att den var en ambulans
Anders Mildner
Volante förlag
ISBN: 9789186815738

About Leif Jansson

Leave a Reply

Your email address will not be published.