Tydliga texter.

Posted by | maj 23, 2013 | Kommunikation | One Comment
tydliga-texter-snabba-skrivtips-och-sprakrad

Jenny Forsberg har skrivit en liten pärla för alla er som inte är bästa vän med Språkrådets ”Svenska skrivregler”. Forsberg skriver om basal kunskap för att skriva bra texter utifrån ett språkligt perspektiv. Det kanske låter torrt, trist och tråkigt. Det är precis tvärtom.

Ta bara rubrikerna ”Det finns människor i din text”, ”Klä på substantiven” och ”Hur heter det egentligen?”. Visst känner du att du vill veta vad de handlar om nu? Exakt. Och det är sådant Forsberg lär dig i enkla korta stycken om allt du behöver veta om det svenska språket för att skriva tydliga texter.

Grammatiska regler.

Ordnörd som jag är faller jag pladask för alla detaljer kring val av prepositioner (så korta som möjligt), det onödiga i att förlänga ord, varför verb gör texten tydligare och om det ska vara före eller innan. Med mera.

Textens struktur.

Och hon stannar inte vid grammatiken. Forsberg tar ett krafttag kring det strukturella. Inte på ett retoriskt vis, utan språkligt. Och jag har inte hört allt förut.

Ta bara den språkliga nivågrupperingen av en text. Vad händer på ordnivå? På meningsnivå? På stycke- och avsnittsnivå? Och hur skriver du intresseväckande rubriker? För det handlar om att skriva så att läsarna förstår.

Eller det här med att stycka en text. Det kanske låter brutalt men det blir skönare och lättare att läsa och ta till sig ditt budskap. (Och varför hade jag inte kommatecken efter ordet brutalt i föregående mening?)

Typ av text.

Forsberg tar även upp olika typer av texter. När du skriver för webben behöver du ha i åtanke att din läsare tar längre tid på sig att läsa på skärmen än vad hen gör att läsa samma text på papper. Hur påverkar det ditt anslag?

Ett sätt är att skriva kortare. Tänk hälften på nätet jämfört med en pappersvariant. Här håller jag inte riktigt med. Eller låt mig få problematisera detta lite: Det beror på vilket syfte du har med din text. Är det för att förmedla tydlig information på ett effektivt sätt? Visst. Är det för att locka nyfikenheten och väcka lusten och engagemanget? Skriv längre.

Bilden i språket.

Jag är även tudelad till rådet att du ska låta bli att använda metaforer och all slags bildspråk i brukstexter. Oftast brukar ett effektivt och korrekt språk som går rakt på sak och bara nyttjar exempel och tabeller leda till tråkdöden. De är få allmänstilister som klarar av att skriva en informativ text utan metaforer och liknelsers hjälp och fortfarande upplevas som levande.

Samtidigt håller jag med om att dåligt valda liknelser och metaforer lätt drar iväg åt fel håll och därigenom skapar brus i kommunikationen.

Lagom är således fortfarande bäst. Och i det här fallet kan lagom balansera på en knivsudd …

Använd skiljetecken.

”Skiljetecken kan man lätt tycka är småsaker. Men de tillför en hel del för tydligheten, plus att du garanterat retar några av dina läsare om du använder dem fel.”

Så är det. Jag har själv bloggat om både kommatecknet och semikolon.

Forsberg tar även upp kolon, snedstreck, cittatecken, tankstreck och bindestreck. Och frågan är om inte punkten och punkternas roll i en text även bör granskas …

Bär formen budskapet?

Om boken är tydlig och effektivt skriven? Ja. Dessutom ger den dig insikter i engelskans dåliga inflytande, vem som bestämmer över språket och var du kan få hjälp.

Anledningen att jag kallar denna bok för en liten pärla är dock att den förutom allt ovanstående även är pedagogisk. Det handlar om de korta övningarna som finns insprängda i texten precis där du börjar klura över hur teorin omsätts. Och bara några snabba fingerbläddringar bort finns svarsalternativ. Det handlar även om att du kan göra fler övningar på nätet. Om du vill.

Rekommenderar i alla läger gör Camilla Eriksson

Jenny Forsberg
Tydliga texter
Norstedts
iSBN: 978-91-1-302949-8

About Camilla Eriksson

Camilla Eriksson arbetar med PR, kommunikationspsykologi och retorik. Som talskrivare har hon arbetat för politiker, näringsliv och media, bl.a. för TV-programmet ”Livet blir bättre” (TV3) och Camilla syns nu och då som retorisk analytiker i TV4:s Nyhetsmorgon. 2010 startade hon PR-byrån Retorikiska. I bagaget har Eriksson en lärarexamen, mastersstudier i pedagogik och psykologistudier från Kanada. Dessutom diplomerades hon som summa cum laude från IHR – Institutionen för reklam och PR (Stockholms universitet). Under årets Almedalsvecka vann hon silver i Årets Almdalsblogg. Hennes retoriska analyser och mer om Camilla kan du med fördel läsa på bloggen www.retorikiska.se

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.