Analytikern Leif Jansson har i en rad olika roller och branscher analyserat hur människor, samhälle och teknik samspelar och påverkar varandra. Huvudfokus ligger på förändringsprocesser: Hur agerar individer och organisationer när de ställs inför nya utmaningar? Vad krävs för att man in tid ska se och förstå att omvärlden förändras. Och vilka är de bästa strategierna för att möta förändringar? Leif har både arbetat med ett kortsiktigt perspektiv kopplat till akuta kriser och riskhantering. Och med mera långsiktiga förändringar av spelreglerna, till ett exempel i form av avregleringar, miljöförändringar, värderingsskiften och teknikskiften. I botten är Leif civilingenjör i teknisk fysik och har också ägnat sig åt forskarstudier i fysik. Han har bland annat arbetat som journalist, ledarskribent, informationschef forskare, omvärldsanalytiker och managementkonsult. Han är också aktiv som debattör, bland annat på Newsmill.

Digitalstrategen Fredrik Lyreskog är konsult, rådgivare, branschbloggare och arbetar som Production Manager på en av Europas högst rankade digitalbyråer. Med 7 års professionell erfarenhet inom medie- och kommunikationsbranschen hjälper Fredrik dagligen många av Sveriges mest välkända företag och varumärken. Vardagen kretsar kring rådgivning och projektledning av värdeskapande marknadsföring, tekniktung webbutveckling, samt webbanalys. Fredrik driver Wolber World – en av Sveriges största bloggar inom entreprenörskap, kommunikation och kreativitet. I början av 2012 släppte han även e-boken ”Smartare marknadsföring – 99 knep & koncept”. En samling idéer för företagare och entreprenörer som vill utveckla sina verksamheter inom marknadsföring, affärsutveckling och försäljning.

Forskaren Emma Svensson är doktorand i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet och förväntas kunna titulera sig fil.dr. någon gång under 2016. Hennes huvudsakliga intresse rör politikers och partiers (eventuella) strategiska kommunikation. Mer specifikt rör hennes avhandlingsarbete frågor kring hur public relations kan förstås och appliceras i en politisk kontext, och inkluderar områden såsom organisation, demokrati och politikens medialisering. Med sig har Emma en magister i samhälls- och kulturanalys och en master i strategisk kommunikation. Under hösten/vintern 2012 finns hon vid University of Florida för att närstudera presidentkampanjernas kommunikation. Om detta och lite annat kan du läsa om på StrategybyEmma.  

Nationalekonomen Andreas Bergh  disputerade i nationalekonomi 2003 vid Lunds universitet, och har sedan dess forskat både om korruption i svenska kommuner och om hur globaliseringen påverkar världens fattigaste länder. Han arbetar numera som lektor på nationalekonomiska institutionen i Lund och som välfärdsforskare vid Institutet för näringslivsforskning i Stockholm. Bergh är utöver detta redaktör för Ekonomisk Debatt, ständig medlem av Ekonomiklubben på Axess samt författare till bl.a. den internationellt uppmärksammade boken Den kapitalistiska välfärdsstaten: Om den svenska modellens historia och framtid, Varför går det bra för Sverige?: Om sambanden mellan offentlig sektor, ekonomisk frihet och ekonomisk utveckling, Blir vi sjuka av inkomstskillnader? : En introduktion till sambanden mellan inkomst, ojämlikhet och hälsa m.fl.

Politikern Mathias Sundin är riksdagsledamot och oppositionsråd från Norrköping, Östergötland. I presidentvalet 2012 har han varit bloggare åt CNN, medlem i Svenska Dagbladets USA-panel och regelbundet kommenterat som politisk expert i Sveriges Television och Sveriges Radio. 2008 jobbade han för John McCains presidentkampanj i Nevada. Han har träffat Barack Obama, Mitt Romney, John McCain, Bill Clinton, Hillary Clinton och många andra amerikanska toppolitiker. Sedan 2004 driver Sundin www.amerikanskpolitik.se. Mathias kom i höstas ut med den skönlitterära boken Till varje pris som förmedlar lika mycket kunskaper om amerikanskt valkampanjande som spännande handling à la Grisham.

Psykologen Mattias Lundberg är en av Sveriges tydligaste psykologer med mottot: Psykologi åt folket! Hans förmåga att förklara psykologi på ett enkelt sätt är omtalad och han anlitas ofta därför av såväl media som företag. Målet är att göra psykologin tillgänglig och attraktiv – för alla. Mattias är Docent i psykologi vid Umeå Universitet och disputerade 1999 med en avhandling kring personlighet och uppfostran. Lundberg arbetar med chefs-och ledarutveckling, chefscoaching och utbildning, främst inom näringslivet. Han är även initiativtagare till arrangemanget Psykologisk Salong och sänder podcasten ”Jäkla människa” med komikern Jan Bylund. Mattias är aktiv i debatten kring kvalité i det psykologiska området. Mer om det kan du läsa på hans hemsida och i hans böcker, exempelvis Jäkla Människa – en handbok i hur man hanterar jobbiga människor på arbetet16 typer av chefer – och vad de säger till psykologen eller 12 typer av arbetsgrupper – och vad de säger till psykologen.

Talskrivaren Camilla Eriksson arbetar med PR, kommunikationspsykologi och retorik, som PR-konsult, retorikföreläsare, moderator, retorikcoach och analytiker på byrån Retorikiska. Som talskrivare har hon arbetat för politiker, näringsliv och media, bl.a. för TV-programmet ”Livet blir bättre” (TV3) och Camilla syns nu och då som retorisk analytiker i TV4:s Nyhetsmorgon. I bagaget har Eriksson en lärarexamen, mastersstudier i pedagogik och psykologistudier från Kanada. Dessutom diplomerades hon som summa cum laude från IHR – Institutionen för reklam och PR (Stockholms universitet). Under årets Almedalsvecka vann hon silver i Årets Almdalsblogg: ”För en pedagogisk, professionell och initierad bevakning i en egen retoriknisch som dessutom ger mycket praktiskt mervärde till läsare …”. Camilla är även författare till boken Retorikiska. Om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet.